UTBILDNINGEN 1 MÅNAD, STUDIEAVGIFT OCH ARBETSMARKNADEN

Vi har möjlighet att erbjuda en kort och effektiv yrkesutbildning då utbildningen sker utomlands, på en genuin semesterdestination. Den spanska solkusten och staden Fuengirola är en ypperlig omgivning att utbilda sig till reseledare; här bor och semestrar många finländare.

Reseledar utbildningen förutsätter hurtig attityd och full konsentration på studierna. Dagarna är långa och det krävs att den studerande binder sig vid utbildningen för att ha möjlighet att inta all den information och samt bygga upp de färdigheter som krävs av en reseledare. Med en positiv attityd till att studera långa och flexibla dagar, kan vi på en månad leda dig till yrket som reseledare. Undervisningen sker på finska och en del på engelska.

Yrkesinriktade läroämnen är kundservice, hotell service [jour], säkerhet på semesterorterna samt krishantering, hållbart resande, skolning för guider som jobbar med barn, aktivitetsguide skolning, destinationskunskap, transfers [flygplatstransport], guidnings teknik och yrkesprov i guidning, välkomstmöten, telefon service och digital tools. Utöver detta leder de studerande en utflykt till fågelpark i Benalmádena.

Utbildnings rytmen samt takten förbereder och anpassar de studerande för framtiden, att bo och arbeta utomlands.

STUDIEAVGIFT

Studieavgiften för Matkaopaskoulu -reseledarutbildningen är € 2885,00.

Avgiften inkluderar flyg Helsingfors-Málaga-Helsingfors, buss från Málaga flygplats till Fuengirola, delat boende i lägenhet för 3-4 personer på hotel Mediterráneo Real, lunch mån-fre, uniform, utfärd till Gibraltar, studiematerial och all undervisning.

Reseledarutbildningen tar 26 dagar [1 mån]. Det förmånliga priset möjliggörs då skolningar inte är mervärdesskattepliktiga i Spanien.

Studieavgiften betalas i rater:
Studieplatsens boknings avgift € 285,00 [inkl. i totala priset] betalas genast efter att den studerande tagit emot studieplatsen.

Studieavgiften € 2600,00 betalas i rater € 325,00, så att de fyra första raterna betalas innan utbildningen påbörjas och de fyra sista raterna under utbildningen.

Den studerande binder sig vid att teckna reseförsäkring [obligatoriskt].

Lägenhetshotellet Mediterráneo Real erbjuder de studerande boende av hög kvalitet.

ARBETSMARKNADEN

Finländare semestrar gärna i solen utomlands, vilket betyder att arbetsmarknaden ser bra ut för utlandsreseledare. Vi koordinerar dessutom helheten så att studieplatserna motsvarar de lediga tjänsterna.
De utexaminerade från Matkaopaskoulu -reseledarutbildningen, som klarat sig bäst anställs som reseledare för en av researrangörerna Apollo, Aurinkomatkat, Tjäreborg eller TUI.

Arbetsansökning sker redan under skolningen. Du kommer att träffa representanter från de olika researrangörerna; de kommer till Guideskolan för att rekrytera. Observera att researrangörerna kan ha fler krav än de vi nämnt, dessa skall uppfyllas vid anställning.

Här några exempel på kraven: -minimum 23 års ålder [Aurinkomatkat] -du skall omfattas av det finska socialskyddet [Aurinkomatkat] -minst två års erfarenhet av krävande kundservice som även inkluderat försäljning [Aurinkomatkat] -du rör dig smidigt i webben och är aktiv i den sociala median; du är även duktig i användning av Office -programmen [Aurinkomatkat]

Hemsidorna för researrangörerna, se nedan: